Monday, January 3, 2011

'Uppdelad' vårdinfo


Hälsovården fungerar lite som en underrättelsetjänst. Hörnstenarna är:
1)Need to know basis - och för det mesta så behöver man inte veta
2)DNS attacker - flöda en men så mycket papper att underteckna och så mycket irrelevant info att man missar det viktiga
3)Informations-uppdelning (jag tycker informationssplittring är ett bättre ord för engelskans compartmentalization)...

I den långa sagan om att få två fungerande armar på min kropp kom jag fram till att om 1 och 2 inte längre funkar finns nr 3 i backfickan.

The backstory:
Min rehabilitering för en söndrad axel har fortskridit relativt bra och jag var meget optimistisk. Ända till förra veckan då min terapeft kom på att kolla upp min försäkring. Av detta framgick att försäkringen inte täcker terapi längre än 2 månader från dess början. Detta suger purjo för planen vi jobbade enligt går på ca 5 månader, oh well jag borde ju ha kollat upp det men på riktigt hur i hela helvete skulle jag komma på det-


Skeden i vacker hand ringde jag till Koordinatorn för rehabvården, för att få reda på vad 'vi' kan göra åt saken och om ingen försäkring täcker det här, hur mycket kostar det för mig att betala det ur egen ficka. Enkelt eller vad? (isynnerhet som terapeften sade att hon har ingen aning vad saker kostar här - fråga koordinatorn)

Nej:
Hon hade inga prisuppgifter (tydligen inte en så bra koordinator), men att jag skulle fråga min terapeft.... Eftersom jag hade just gjort ett nyårslöft blev jag en aning cynisk och lät det flöda över 3G-nätet. Resultatet blev en aning bättre är vad jag hade först.

Före cyniskheten.
Jag vet inget, men om du frågar din terapeft om vilken sorts behandling du får så kan jag sen skicka den infon till 'office manager' som har prislistan.
---- oh jag ba... jag har gått där typ 30 gånger, ca samma typs behandling varje gång, man kunde tro att det finns nerplitat nånstans.?
Jo men jag har inte det, du måste ringa till billing för att få det.

Efter cyniskheten:
Hon pratar med terapeuten och sedan med office managern och ringer mig sen.

Jag bara 'thank you so much', jag tvivlar uppriktigt på att det blir nåt telefonsamtal.




No comments: